Jest kilka sposobów, by dodać pustą stronę w Wordzie. Lepszych czy gorszych. Pytanie tylko, jak ją potem usunąć?
Osoby, którym wydaje się, że znają Ms Worda, dodają pustą stronę przez wklepanie kilku enterów. Użytkownicy mający pojęcie o Wordzie wstawiają najczęściej podział strony – za pomocą skrótu ctrl + enter lub polecenia ze wstążki. Natomiast wordowi wyjadacze korzystają z podziałów sekcji lub zaawansowanych ustawień akapitu.
Zawartość artykułu:
Jak usunąć pustą stronę w Wordzie – krótkie wskazówki
Jak jeszcze można dodać pustą stronę w Wordzie
Jak usunąć pustą stronę w Wordzie
W skrócie o tym, jak usunąć pustą stronę w Wordzie:
- Ustaw kursor przed pierwszym znakiem na następnej stronie.
- Naciśnij klawisz backspace tyle razy, aż pusta strona zniknie.
- Jeśli to nie zadziałało, zmień ustawienia akapitu typu Podział strony przed.
Jak usunąć pustą stronę backspace’em pominę – potrafi to każdy, kto rozróżnia działanie backspace’a i delete’a. Skoncentruję się na ustawieniach akapitu, które mogą w efekcie utworzyć pustą lub częściowo pustą stronę:
- Podział strony przed,
- Razem z następnym,
- Zachowaj wiersze razem.
Zastanawiasz się, co ja takiego plotę? Szukasz rozwiązania, jak usunąć stronę w Wordzie, a ja podjeżdżam z ustawieniami akapitu?
No to czytaj dalej.
Kluczowe ustawienia akapitu, by usunąć pustą stronę
Word daje użytkownikowi naprawdę duże możliwości sterowania wyglądem i położeniem akapitu. Wyjustowanie, wcięcie pierwszego wiersza i interlinia to nie jedyne formatowanie dostępne w tym edytorze. Poprzez formatowanie możemy tak sterować akapitem, by np. przeskoczył na kolejną kartkę, a w efekcie zostawił pustą stronę.
Cała magia dzieje się poza wstążką, czyli popularnymi poleceniami.
Wejdź do okna dialogowego Akapit. Możesz to zrobić na przykład tak:
Na karcie Narzędzia główne w prawym dolnym rogu grupy przycisków Akapit znajduje się znaczek ze strzałką – kliknij go.
Możesz też oczywiście prawym przyciskiem myszy kliknąć na akapit, do ustawień którego chcesz wejść, i wybrać polecenie Akapit:
Okno, które się otworzyło, ma dwie zakładki:
- Wcięcia i odstępy oraz
- Podziały wiersza i strony.
Nas oczywiście interesuje ta druga:

Zaczyna się już coś wyjaśniać? No to lecimy dalej.
Dla nas najważniejsze są opcje z działu Paginacja:
- Kontrola bękartów i wdów.
- Razem z następnym
- Zachowaj wiersze razem
- Podział strony przed.
Zaczniemy od ostatniej choć dla nas najważniejszej opcji Podział strony przed. Mojej ulubionej.
„Podział strony przed” a usuwanie pustej strony
Korzystamy z niej wtedy, gdy formatujemy ważne akapity tekstu, które zawsze mają zaczynać się na nowej stronie. Przykładem mogą być tu tytuły rozdziałów w pracy licencjackiej czy magisterskiej.
Oczywiście formatujemy je stylem nagłówkowym, by potem łatwo było zrobić spis treści. a potem właśnie zmieniamy ustawienia stylu przez zaznaczenie opcji Podział strony przed.
W efekcie tytuł przeskakuje na następną stronę. I co najprzyjemniejsze, od teraz to Word czuwa nad tym, by zawsze tak było.
I teraz ważne. Word oznacza ten podział w bardzo subtelny sposób… Zobacz:

Aby to zobaczyć, musisz włączyć znaki niedrukowane:
Mały czarny kwadrat na lewym marginesie obok tekstu to jedyna wskazówka, że akapit ma ustawioną opcję Podział strony przed.
Tylko że może on oznaczać też co innego…
„Razem z następnym” a częściowo pusta strona
Prawy klik na danym akapicie –> polecenie Akapit –> zakładka Podziały wiersza i strony –> opcja Razem z następnym
Opcji Razem z następnym używamy po to, by uniknąć takich sytuacji:

Taka sytuacja ma miejsce tylko wtedy, gdy użytkownik nie zna podstaw Worda. W efekcie samodzielnie zmienia wygląd tytułom rozdziałów, czyli technicznie rzecz ujmując – zmienia styl Normalny tak, by wyglądał jak nagłówek.
Bo gdyby ten ktoś użył stylu Nagłówek 1/ 2/ 3, to problem by się po prostu nie pojawił. Style nagłówkowe w Wordzie z marszu mają zaznaczone dwie ważne opcje:
- Razem z następnym
- i Zachowaj wiersze razem.
I to właśnie oznaczeniem tych opcji również jest mały czarny kwadrat na lewym marginesie.
Tej drobnej zmiany czynionej przez Worda zwykle pewnie nawet nie zauważasz. Choć pewnie zastanawiasz się czasem, dlaczego na dole strony jest dużo pustego miejsca. To właśnie skutek tego, że Word uruchomił zaznaczoną opcję Razem z następnym. Przeniósł po prostu akapit tak, by pojawiał się na tej samej stronie co dość krótki następny akapit:

Akapit z zaznaczoną opcją Razem z następnym zawsze znajdzie się na tej samej stronie co akapit następujący zaraz po nim.
Nie zdziw się tylko, gdy – wbrew twoim oczekiwaniom – Word nie przeniesie ani tytułu rozdziału, ani jego treści:

To jest normalne! Word uznał, że pierwszy akapit pod tytułem jest na tyle długi, że może być rozdzielony między strony.
Jeśli mimo to chcesz, by dany rozdział zaczynał się na początku następnej strony, to ustaw tytułowi opcję Podział strony przed.
Zachowaj wiersze razem
To jest jeszcze jeden mało znany sposób, by zarządzić ustawieniem tekstu na stronie.
Jeśli nie chcesz, by Word po swojemu dzielił dany akapit między strony, bo z jakiegoś powodu musi być on pokazany na jednej, ustaw Zachowaj wiersze razem:
Prawy klik na danym akapicie –> polecenie Akapit –> zakładka Podziały wiersza i strony –> opcja Zachowaj wiersze razem
Uwaga! To jest zabieg kosmetyczny. Dlatego wykonujemy go na końcu pracy z dokumentem, gdy treść jest już zatwierdzona i naprawdę nie będziemy nic dopisywać. To jest czas na dopracowywanie ogólnego wyglądu dokumentu, a nie jego treści!
To samo, oczywiście, z sierotkami, czyli a, i, u, o, w, z na końcu wierszy.
I znowu – style nagłówkowe mają tę opcję zaznaczoną z marszu. Dziwnie by wyglądał długi tytuł rozdziału podzielony między strony, prawda?
Bękarty i wdowy
Kontrola bękartów i wdów to ostatnia opcja, której zadaniem jest przenoszenie fragmentów akapitu między stronami. Efektem jej działania jest pusta przestrzeń na stronie.
Ta opcja paginacji jest ustawiona standardowo. Dba o to, by akapit dobrze wyglądał na granicy stron:
- aby na dole nie został wyłącznie pierwszy wiersz akapitu,
- na początku następnej strony nie został wiersz ostatni.
Więcej na ten temat przeczytasz w kolejnym artykule.
Jak jeszcze można dodać pustą stronę w Wordzie
Jeśli potrzebujesz dodać pustą stronę, możesz wykonać jedną z poniższych czynności:
- Użyj skrótu klawiszowego ctrl + enter.
- Wybierz z karty Wstawianie przycisk Pusta strona lub Podział strony.
A gdy chcesz, aby pustej strony nie było w ogóle widać w dokumencie, ale żeby była uwzględniana podczas drukowania, to:
- wstaw Podział sekcji na stronie nieparzystej, jeśli chcesz, by pustą stroną była strona parzysta (np. druga);
- wstaw Podział sekcji na stronie parzystej, jeśli chcesz, by pustą stroną była strona nieparzysta.
Te dwa ostatnie punkty wymagają doprecyzowania, bo mam wrażenie, że są nieintuicyjne. Omówię je na przykładzie strony nieparzystej.
„Podział sekcji na stronie nieparzystej” – niewidoczna pusta strona
Mamy taką sytuację:
- Strona 1: strona tytułowa
- Strona 2: ma być pusta. Tak czy inaczej jest to strona druga, a 2 jest cyfrą parzystą.
- Strona 3 i kolejne: spis treści, a potem już właściwa treść dokumentu.
Czyli widzimy coś takiego, co doskonale widać na podglądzie wydruku:

Jak to zrobić?
Ustaw się w ostatnim zapisanym akapicie pierwszej strony i wstaw podział sekcji na stronie nieparzystej.
Będzie to tak wyglądało:

A wstawiamy go tak:
Karta Układ –> przycisk Znaki podziału –> Strona nieparzysta

Z podziałem sekcji na stronie parzystej będzie analogicznie. Zresztą przycisk wstawiania doskonale obrazuje efekt.
Mam nadzieję, że teraz już nie będziesz mieć żadnych problemów, by wstawić czy usunąć pustą stronę w Wordzie.