Jak zrobić wykres
~ PowerPoint ~

Wykres – podstawowe narzędzie wizualizacji danych. Najlepiej stworzyć go najpierw w programie Microsoft Excel. Potem za pomocą niezastąpionej opcji kopiuj, wklej wstawić na slajd prezentacji programu PowerPoint. Rzecz jasna można utworzyć wykres bezpośrednio w PowerPoincie. Z tego artykułu dowiesz się, jak to zrobić.

 

Spis treści

Jak w PowerPoint zrobić wykres kołowy

Sposób wstawiania wykresu do prezentacji pokażę na przykładzie wykresu kołowego. Uwaga! Nie uwzględnia on przeklejania z programu Microsoft Excel. O tym przeczytasz w dalszej części artykułu.

Wykonaj następujące kroki, aby utworzyć wykres bezpośrednio w programie PowerPoint:

1. Zmień układ bieżącego slajdu na pusty lub zawierający tylko tytuł.

Jak zmienić układ slajdu PowerPoint | Kultura Języka

2. Przejdź na kartę Wstawianie. Kliknij opcję Wykres – skrót klawiszowy lewy alt + V + W1.

Jak wstawić wykres do prezentacji Microsoft PowerPoint z poziomu wstążki | Kultura Języka

3. Wybierz typ wykresu Kołowy, zatwierdź  OK.

Wybór typu wykresu | Kultura Języka

4. PowerPoint wyświetli wykres z przykładowymi danymi. W okienku programu Excel uzupełnij tabelę danych – wpisz własne wartości. Kliknij krzyżyk, aby zamknąć arkusz.

Tabela danych programu Microsoft Excel | Kultura Języka

Wykres wstawiony w ten sposób jest w pełni edytowalny. Robi się to tak samo jak w programie Excel. Masz więc możliwość zmiany danych, wyglądu, etykiet, a nawet dodania animacji. Skoro już wiesz, jak zrobić wykres w PowerPoint, zobacz kolejne ważne czynności.

Jak wkleić do prezentacji wykres utworzony w Excelu

Każda aplikacja Microsoft Office ma swoje główne przeznaczenie. I tak w programie Excel przechowujemy dane, wykonujemy obliczenia, tworzymy tabele, a na podstawie tabel – wykresy. Za pomocą programu PowerPoint robimy prezentacje. Microsoft tak to wszystko obmyślił, aby te programy ze sobą współpracowały. Dzięki temu możesz najpierw wygodnie zrobić wykres w Excelu, a potem przekleić go do prezentacji.

Wykonaj te czynności, aby wstawić wykres z Excela na slajd:

1. W programie Excel kliknij wykres i skopiuj go do schowka za pomocą skrótu klawiszowego ctrl + c.

Jak wkleić do PowerPointa wykres z Excela - kopiowanie wykresu na przykładzie prędkościomierza | Kultura Języka

2. Przejdź do prezentacji PowerPoint i wklej wykres: ctrl + v.

Jak wkleić do PowerPointa wykres z Excela - wklejanie wykresu na przykładzie prędkościomierza | Kultura Języka

Tak odbywa się tworzenie wykresu połączonego.

Jak działa wykres wklejony z programu Excel i na czym polega łączenie danych

Wykres wklejony z Excela do PowerPointa jest z nim domyślnie połączony. Oznacza to, że wartości zaciągają się z Excela, ale wygląd wykresu możesz zmieniać w PowerPoincie.

Uwaga! Plik PowerPointa musi mieć łączność ze źródłem danych – plikiem Excela.

Ważne! Jeśli w Excelu zmienisz jakąś wartość widoczną na wykresie, musisz zaktualizować wykres na slajdzie.

Aktualizacja danych na wykresie wklejonym z Excela

Tworzenie wykresu za nami. Jednak gdy nastąpi zmiana danych w źródłowej tabeli wykresu, trzeba odświeżyć wykres. Nie musisz nic zmieniać w tabeli danych ani tworzyć wykresu od nowa.

 

Oto, jak odświeżyć wykres połączony:

1. Na slajdzie kliknij wykres.

2. Przejdź na kartę Projekt wykresu (w starszych wersjach – Projektowanie), kliknij opcję Odśwież dane.

Jak odświeżyć dane na wykresie w PowerPoincie połączonym z Excelem | Kultura Języka

Tworzenie różnych typów wykresów w programie PowerPoint

Na podstawie jednego źródła danych można utworzyć wiele różnych rodzajów wykresów. Zobacz przykłady:

Tabela danych wygląda następująco:

Szczegółowa tabela danych, na podstawie której powstał wykres na slajdzie. Jeśli edytujesz tę tabelę, wykres się zaktualizuje. | Kultura Języka

Na podstawie powyższych wartości wstawiłam wykresy widoczne poniżej. Zauważ, że zamiast osi liczbowej, wartości są w etykietach. To dobrze wpływa na czytelność wykresów.

Jak w PowerPoint zrobić wykres - kilka przykładów. | Kultura Języka

I jakże popularny wykres kołowy:

Domyślny wygląd wykresu kołowego w Microsoft PowerPoint i Excel | Kultura Języka

Jak sformatować wykres kołowy

Gdy patrzymy na wykres kołowy, od razu wiemy, że przedstawia on jakąś całość. I to jest jedyna zaleta wykresu kołowego. Nie nadaje się on więc do porównywania kilku kolumn danych.

Dodatkowo trzeba trochę poklikać, aby dobrze wyglądał:

1. Musisz wyświetlić etykiety danych. Inaczej będzie trudno się zorientować w różnicy poszczególnych informacji na wykresie. Zobacz:

Wykres kołowy zrobiony w PowerPoint bez etykiet danych, podobne wartości. | Kultura Języka

Jeśli dodasz etykiety, porównanie danych będzie łatwiejsze. Możesz wykorzystać opcję Objaśnianie danych. Znajdziesz ją na karcie Projekt wykresu:

Dodawanie objaśnienia danych do wykresu kołowego w PowerPoincie | Kultura Języka

Możesz też kliknąć zielony plus:

Dodawanie etykiet danych z poziomu wykresu. | Kultura Języka

2. Zwykle na wykresach jedna seria danych (kolumna) ma jeden kolor. Nie dotyczy to wykresu kołowego. Jego wyjściowy wyglądu można zmienić np. na kolory monochromatyczne. Są to odcienie jakiegoś jednego koloru – niestety trudno odróżnialne przez daltonistów. (Więcej o kolorach w prezentacji przeczytasz tu).

Porównaj te 2 wykresy na zrzucie ekranu:

Porównanie kolorystyki domyślnego wykresu kołowego a tego o kolorach monochromatycznych w PowerPoint. | Kultura Języka

3. Na wykres kołowy najwygodniej jest patrzeć jak na zegar. Koniecznie musisz więc posortować dane. Robisz to w Excelu:

a) Przejdź na kartę Dane.

b) Ustaw aktywną komórkę w kolumnie, która ma być kryterium sortowania.

c) Kliknij przycisk sortowania.

Jak posortować dane w Excelu. | Kultura Języka

Tyle informacji, a tak czytelnie!

4. Usunięcie zbędnych informacji z wykresu

Jeśli wklejasz wykres do prezentacji, usuń tytuł i legendę. Jeśli zależy Ci na tytule, to dodaj go do slajdu. Legenda jest zbędna, bo informacje w niej zawarte są w etykietach danych.

Aby usunąć ww. elementy, kliknij zielony plus w rogu wykresu. Następnie odhacz dwie pozycje: tytuł i legendę.

Jak usunąć z wykresu legendę i tytuł - na przykładzie wykresu kołowego w PowerPoint. | Kultura Języka

Możesz oczywiście kliknąć element wykresu, który chcesz wykasować, i nacisnąć klawisz Delete. Efekt będzie identyczny. Każdy element wykresu możesz tak usuwać: etykiety, osie, linie siatki itp.

Na koniec możesz zadbać o widoczność wartości w etykietach. Sposób jest prosty: powiększ je.

W kolejnych artykułach napiszę jeszcze więcej o wykresach w prezentacjach PowerPoint. To niezwykle ważny i obszerny temat

Mam nadzieję, że rozjaśniłam Ci temat wstawiania wykresów bezpośrednio w PowerPoincie!

Napisz, co Ci się podobało.

A może o czymś jeszcze chcesz przeczytać?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Zobacz jeszcze:
Jak zrobić prezentację w PowerPoint
Aleksandra

Sprawdzony sposób, jak przygotować się do zrobienia prezentacji w PowerPoincie. Bez lania wody, bez pitu-pitu. KONKRET.

Więcej »
Jak zmienić kolory w PowerPoincie
Aleksandra

Znudziły ci się domyślne kolory PowerPointa, Worda, Excela? Możesz je zmienić. Zobacz, jak to zrobić.

Więcej »
Czym zastąpić wypunktowanie na slajdzie | Co zamiast bullet pointów w PowerPoincie
Aleksandra

Konkretnie, krok po kroku, jak i czym zastąpić listę wypunktowaną lub numerowaną na slajdzie w programie PowerPoint?

Więcej »
Zapętlanie prezentacji w PowerPoint | Kultura Języka
Aleksandra

Zobacz, jak zapętlić prezentację PowerPoint, czyli jak zrobić prezentację automatyczną. Przeczytaj, dlaczego slajdy się nie zmieniają.

Więcej »
Jak zrobić w PowerPoint, aby slajdy same się zmieniały. Czyli chronometraż - czas trwania slajdu | Kultura Języka
Aleksandra

Jak zrobić w PowerPoincie, aby slajdy same się zmieniały? Chronometraż brzmi obco? Jak ustawić czas trwania slajdów? Zobacz krok po kroku!

Więcej »
Aleksandra

Zobacz, jak wstawić numerację slajdów, pominąć nr pierwszego slajdu i jak zacząć numerowanie od 1 na drugim slajdzie.

Więcej »
Aleksandra

Zobacz, jak zrobić wykres w PowerPoint. Pokazuję też, jak go potem edytować i na czym polega połączenie z Excelem.

Więcej »
Aleksandra

Zobacz, jak łatwo dodać, usunąć hiperłącze w PowerPoint. Dowiedz się, co i do czego można podlinkować. Dużo obrazków.

Więcej »
Jak włączyć Projektanta w PowerPoint Krok po kroku | Kultura Języka
Aleksandra

Zobacz, jak włączyć Projektanta w PowerPoint. Nie możesz znaleźć przycisku z propozycjami dotyczącymi projektu? Przeczytaj dlaczego.

Więcej »
Jak zrobić animacje w PowerPoint - artykuł | Kultura Języka
Aleksandra

Zobacz, jak zrobić animacje w PowerPoint. Mnóstwo screenshotów: animacje wejścia, wyjścia, ścieżki ruchu, efekty animacji, chronometraż.

Więcej »
Aleksandra

Odpowiadam na pytania: Jak usunąć slajd w PowerPoincie? Czy jest skrót klawiszowy dodający nowy slajd? Jak poukładać slajdy w prezentacji?

Więcej »
Artykuł o tym, jak zrobić tło, jak usunąć tło w Microsoft PowerPoint | Kultura Języka
Aleksandra

Jak ustawić tło w PowerPoincie? Jak skopiować tło z prezentacji? Jak usunąć tło ze slajdu? Zobacz, gdzie się klika.

Więcej »