Sprawdzony sposób, jak przygotować się do zrobienia prezentacji w PowerPoincie. Bez lania wody, bez pitu-pitu. KONKRET.
Wykres – podstawowe narzędzie wizualizacji danych. Najlepiej stworzyć go najpierw w programie Microsoft Excel. Potem za pomocą niezastąpionej opcji kopiuj, wklej wstawić na slajd prezentacji programu PowerPoint. Rzecz jasna można utworzyć wykres bezpośrednio w PowerPoincie. Z tego artykułu dowiesz się, jak to zrobić.
Sposób wstawiania wykresu do prezentacji pokażę na przykładzie wykresu kołowego. Uwaga! Nie uwzględnia on przeklejania z programu Microsoft Excel. O tym przeczytasz w dalszej części artykułu.
Wykonaj następujące kroki, aby utworzyć wykres bezpośrednio w programie PowerPoint:
1. Zmień układ bieżącego slajdu na pusty lub zawierający tylko tytuł.
2. Przejdź na kartę Wstawianie. Kliknij opcję Wykres – skrót klawiszowy lewy alt + V + W1.
3. Wybierz typ wykresu Kołowy, zatwierdź OK.
4. PowerPoint wyświetli wykres z przykładowymi danymi. W okienku programu Excel uzupełnij tabelę danych – wpisz własne wartości. Kliknij krzyżyk, aby zamknąć arkusz.
Wykres wstawiony w ten sposób jest w pełni edytowalny. Robi się to tak samo jak w programie Excel. Masz więc możliwość zmiany danych, wyglądu, etykiet, a nawet dodania animacji. Skoro już wiesz, jak zrobić wykres w PowerPoint, zobacz kolejne ważne czynności.
Każda aplikacja Microsoft Office ma swoje główne przeznaczenie. I tak w programie Excel przechowujemy dane, wykonujemy obliczenia, tworzymy tabele, a na podstawie tabel – wykresy. Za pomocą programu PowerPoint robimy prezentacje. Microsoft tak to wszystko obmyślił, aby te programy ze sobą współpracowały. Dzięki temu możesz najpierw wygodnie zrobić wykres w Excelu, a potem przekleić go do prezentacji.
Wykonaj te czynności, aby wstawić wykres z Excela na slajd:
1. W programie Excel kliknij wykres i skopiuj go do schowka za pomocą skrótu klawiszowego ctrl + c.
2. Przejdź do prezentacji PowerPoint i wklej wykres: ctrl + v.
Tak odbywa się tworzenie wykresu połączonego.
Wykres wklejony z Excela do PowerPointa jest z nim domyślnie połączony. Oznacza to, że wartości zaciągają się z Excela, ale wygląd wykresu możesz zmieniać w PowerPoincie.
Uwaga! Plik PowerPointa musi mieć łączność ze źródłem danych – plikiem Excela.
Ważne! Jeśli w Excelu zmienisz jakąś wartość widoczną na wykresie, musisz zaktualizować wykres na slajdzie.
Tworzenie wykresu za nami. Jednak gdy nastąpi zmiana danych w źródłowej tabeli wykresu, trzeba odświeżyć wykres. Nie musisz nic zmieniać w tabeli danych ani tworzyć wykresu od nowa.
Oto, jak odświeżyć wykres połączony:
1. Na slajdzie kliknij wykres.
2. Przejdź na kartę Projekt wykresu (w starszych wersjach – Projektowanie), kliknij opcję Odśwież dane.
Na podstawie jednego źródła danych można utworzyć wiele różnych rodzajów wykresów. Zobacz przykłady:
Tabela danych wygląda następująco:
Na podstawie powyższych wartości wstawiłam wykresy widoczne poniżej. Zauważ, że zamiast osi liczbowej, wartości są w etykietach. To dobrze wpływa na czytelność wykresów.
I jakże popularny wykres kołowy:
Gdy patrzymy na wykres kołowy, od razu wiemy, że przedstawia on jakąś całość. I to jest jedyna zaleta wykresu kołowego. Nie nadaje się on więc do porównywania kilku kolumn danych.
Dodatkowo trzeba trochę poklikać, aby dobrze wyglądał:
1. Musisz wyświetlić etykiety danych. Inaczej będzie trudno się zorientować w różnicy poszczególnych informacji na wykresie. Zobacz:
Jeśli dodasz etykiety, porównanie danych będzie łatwiejsze. Możesz wykorzystać opcję Objaśnianie danych. Znajdziesz ją na karcie Projekt wykresu:
Możesz też kliknąć zielony plus:
2. Zwykle na wykresach jedna seria danych (kolumna) ma jeden kolor. Nie dotyczy to wykresu kołowego. Jego wyjściowy wyglądu można zmienić np. na kolory monochromatyczne. Są to odcienie jakiegoś jednego koloru – niestety trudno odróżnialne przez daltonistów. (Więcej o kolorach w prezentacji przeczytasz tu).
Porównaj te 2 wykresy na zrzucie ekranu:
3. Na wykres kołowy najwygodniej jest patrzeć jak na zegar. Koniecznie musisz więc posortować dane. Robisz to w Excelu:
a) Przejdź na kartę Dane.
b) Ustaw aktywną komórkę w kolumnie, która ma być kryterium sortowania.
c) Kliknij przycisk sortowania.
Tyle informacji, a tak czytelnie!
4. Usunięcie zbędnych informacji z wykresu
Jeśli wklejasz wykres do prezentacji, usuń tytuł i legendę. Jeśli zależy Ci na tytule, to dodaj go do slajdu. Legenda jest zbędna, bo informacje w niej zawarte są w etykietach danych.
Aby usunąć ww. elementy, kliknij zielony plus w rogu wykresu. Następnie odhacz dwie pozycje: tytuł i legendę.
Możesz oczywiście kliknąć element wykresu, który chcesz wykasować, i nacisnąć klawisz Delete. Efekt będzie identyczny. Każdy element wykresu możesz tak usuwać: etykiety, osie, linie siatki itp.
Na koniec możesz zadbać o widoczność wartości w etykietach. Sposób jest prosty: powiększ je.
W kolejnych artykułach napiszę jeszcze więcej o wykresach w prezentacjach PowerPoint. To niezwykle ważny i obszerny temat
Mam nadzieję, że rozjaśniłam Ci temat wstawiania wykresów bezpośrednio w PowerPoincie!
Napisz, co Ci się podobało.
A może o czymś jeszcze chcesz przeczytać?
Sprawdzony sposób, jak przygotować się do zrobienia prezentacji w PowerPoincie. Bez lania wody, bez pitu-pitu. KONKRET.
Znudziły ci się domyślne kolory PowerPointa, Worda, Excela? Możesz je zmienić. Zobacz, jak to zrobić.
Konkretnie, krok po kroku, jak i czym zastąpić listę wypunktowaną lub numerowaną na slajdzie w programie PowerPoint?
Zobacz, jak zapętlić prezentację PowerPoint, czyli jak zrobić prezentację automatyczną. Przeczytaj, dlaczego slajdy się nie zmieniają.
Jak zrobić w PowerPoincie, aby slajdy same się zmieniały? Chronometraż brzmi obco? Jak ustawić czas trwania slajdów? Zobacz krok po kroku!
Zobacz, jak wstawić numerację slajdów, pominąć nr pierwszego slajdu i jak zacząć numerowanie od 1 na drugim slajdzie.
Zobacz, jak zrobić wykres w PowerPoint. Pokazuję też, jak go potem edytować i na czym polega połączenie z Excelem.
Zobacz, jak łatwo dodać, usunąć hiperłącze w PowerPoint. Dowiedz się, co i do czego można podlinkować. Dużo obrazków.
Zobacz, jak włączyć Projektanta w PowerPoint. Nie możesz znaleźć przycisku z propozycjami dotyczącymi projektu? Przeczytaj dlaczego.
Zobacz, jak zrobić animacje w PowerPoint. Mnóstwo screenshotów: animacje wejścia, wyjścia, ścieżki ruchu, efekty animacji, chronometraż.
Odpowiadam na pytania: Jak usunąć slajd w PowerPoincie? Czy jest skrót klawiszowy dodający nowy slajd? Jak poukładać slajdy w prezentacji?
Jak ustawić tło w PowerPoincie? Jak skopiować tło z prezentacji? Jak usunąć tło ze slajdu? Zobacz, gdzie się klika.